The Babaçu Collection is a SEBRAE Tocantins project, coordinated by the Piracema Design Laboratory. It was my first experience as a member of the creative team of Piracema in a process of exchanging knowledge with artisans.
The scenario: confluence of the Araguaia and Tocantins Rivers; North region of Tocantins, population estimated at 200 thousand inhabitants distributed in 25 municipalities. Known for the social conflicts in the 70's, 80's and 90's, between landowners and squatters for land control, the Bico do Papagaio is also recognized for its rich natural resources.
The main purpose of the project was to consolidate artisanal activity in the region as the main source of resources for the local population, through the rescue and preservation of cultural identity, increasing production and improving the quality of artisanal products. Training and qualification of craftsmen for business management, improved access to technological innovation, expanded access to markets, were other guiding principles of the project, added to social inclusion, environmental preservation, income generation and work for the artisanal community.
The first stage of the project, which took place in 2006, was structured through a direct encounter between a multidisciplinary team of designers, architects (here I am inserted) and photographers, who worked together with the community of artisans and coconut breakers of Bico do Papagaio, extreme north of the State of Tocantins.
This process culminated in the Babaçu Collection, bringing together 80 very diverse pieces: tablecloths, individual, cushions, fashion accessories (necklaces, bags) and household items (lamps, candles, floral arrangements). The entire production process was attended by ninety artisans selected among six municipalities of Bico do Papagaio (Aguiarnóplois, Araguatins, Nazaré, Luzinópolis, Tocantinopetis and São Bento).
At the same time, the visual identity of the collection was developed, accompanied by a series of graphic applications: product catalog, institutional folder, packaging, tags and gifts, created by the designer Marcelo Drummond.
Photos by Fábio del Re
The project received an Honorable Mention in the Prize of the Brazilian Object of the Museum A Casa.
A Coleção Babaçu é uma realização do SEBRAE Tocantins, sob coordenação do Laboratório Piracema de Design. Foi minha primeira experiência como integrante da equipe de criação do Piracema em uma vivência de troca de saberes com artesãos.
O cenário: encontro dos Rios Araguaia e Tocantins; região Norte do Tocantins, população estimada em 200 mil habitantes distribuidos em 25 municípios. Conhecido pelos conflitos sociais nas décadas de 70, 80 e 90, entre fazendeiros e posseiros pelo controle de terra, o Bico do Papagaio é também reconhecido por seus ricos recursos naturais.
O objetivo central do projeto foi o de consolidar a atividade artesanal da região como principal fonte de recursos para a população local, através do resgate e da preservação da identidade cultural, do incremento da produção e da melhoria da qualidade dos produtos artesanais. Capacitação e qualificação dos artesãos para gestão dos negócios, melhoria ao acesso à inovação tecnológica, ampliação de acesso a mercados, foram outros princípios norteadores do projeto, somados a inclusão social, preservação ambiental, geração de renda e trabalho para a comunidade artesanal.
A primeira etapa do projeto, realizada em 2006, foi estruturada a partir do encontro direto entre uma equipe multidisciplinar, formada por designers, arquitetos (aqui me insiro) e fotógrafos, que trabalharam conjuntamente com a comunidade de artesãos e quebradeiras de coco da região do Bico do Papagaio, extremo norte do Estado de Tocantins.
Tal processo vivencial culminou na Coleção Babaçu, reunindo 80 peças bem diversificadas: toalhas de mesa, individuais, almofadas, acessórios de moda (colares, bolsas) e utensílios domésticos (luminárias, velas, arranjos florais). Todo o processo de produção contou com a participação de noventa artesãos seleclonados entre seis municípios do Bico do Papagaio (Aguiarnóplois, Araguatins, Nazaré, Luzinópolis, Tocantinópotis e São Bento).
Paralelamente, foi desenvolvida a identidade visual da coleção, acompanhada de uma série de aplicações gráficas: catálogo de produtos, folder institucional, embalagens, tags e brindes, criadas pelo designer Marcelo Drummond.
Fotos por Fábio del Re
O projeto recebeu Menção Honrosa no Prêmio do Objeto Brasileiro do Museu A Casa.